اخبار بهمن سبز, اخبار پروژه ها, اخبار سینما ها, سایر رسانه‌ها

سینماسازی کردیم، اما بیرون از تهران/رکورددار ساخت سینما در اوج کرونا هستیم

کیفیت خوب در سینماداری و سینماسازی مکملی برای حوزه فرهنگ محسوب می‌شود. در این میان حوزه هنری به عنوان یکی از متولیان اصلی در این امر، پیشگام شد و به واسطه مؤسسه زیرمجموعه خود بهمن سبز در این راستا اقدام به ساخت و ارتقای سالن‌های سینمایی در شهر‌های مختلف کرد. طرحی که در فاز نخست خود ۶۵ سالن سینمایی را به مجموعه سالن‌های حوزه افزود و در فاز دوم که تا آبان‌ماه ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد ۹۳ پرده دیگر به این مجموعه می‌افزاید. سیدمصطفی‌حسینی مدیرعامل این مؤسسه در گفتگو با «جوان» به موضوع توسعه سالن‌های سینما در شهر‌های مختلف پرداخته است.

به نظر شما ساخت سالن‌های سینمایی در شهر‌های فاقد سینما تا چه اندازه به توسعه عدالت فرهنگی کمک می‌کند؟
اگر یک نگاه اجمالی به وضعیت امکانات در اقصی نقاط کشور داشته باشید، برخی از مناطق از حداقل امکانات برخوردار هستند. اما آنچه در این بین مغفول مانده و شاید اهمیت خود را نیز از دست داده است، عدالت در توسعه زیرساخت‌های فرهنگی است. متأسفانه در کشور ما کلمه فرهنگ و مجموعه عوامل فرهنگی که باید در دسترس همگان باشد جدی گرفته نشده و بسیاری از مردم از خیلی از امکانات اولیه فرهنگی مانند سینما بهره‌مند نیستند. معتقدم سینما رفتن حق همه شهروندان این کشور است و سینما به عنوان یک تفریح سالم و یک محصول فرهنگی باید در دسترس همگان قرار بگیرد. توسعه عدالت‌محور به ما می‌گوید که فارغ از هرگونه پیش‌داوری و سودجویی به مردمی فکر کنیم که متأسفانه فاقد هرگونه امکانات فرهنگی هستند. مسلماً با ساخت سینما‌های باکیفیت و مجهز به سیستم‌های روز دنیا در شهر‌های فاقد سینما، گامی اساسی در ایجاد عدالت فرهنگی برداشته خواهد شد. در اصل ما با ساخت سینما‌های باکیفیت در شهر‌های فاقد سینما باعث توسعه زیرساخت‌های فرهنگی شده‌ایم. یک سینما در شهر‌های کم‌برخوردار فقط سینما نیست، بلکه سالن‌های چندمنظوره‌ای است که در آن همایش‌ها، نشست‌های فرهنگی، کنسرت‌های موسیقی و تئاتر برگزار می‌شود و این اتفاق می‌تواند نشاط اجتماعی و رضایت شهروندان را به همراه داشته باشد. به هر حال عدالت فرهنگی چیزی جز بردن امکانات در شهر‌های کم‌برخوردار نیست.

آیا بازسازی سینما‌های قدیمی و تبدیل آن‌ها به سینما‌های مدرن، تأثیری در افزایش مخاطبان سینما داشته است؟
این چیزی نیست که بنده بخواهم با گفتن کلمه «قطعاً» از اقدامات طرح توسعه و بازسازی دفاع کنم. این پاسخ مثبت را با مراجعه به سایت فروش سینما‌های بازسازی شده، می‌توان از میزان مخاطب قبل و بعد از بازسازی‌ها مورد بررسی قرار داد. مطمئناً اولین چیزی که بنده و تیم همراهم بعد از بازسازی و افتتاح سینما به آن توجه می‌کنیم مقایسه فروش قبل و بعد از بازسازی همان سینماست. ما تک‌تک سینما‌های بازسازی شده را مورد بررسی قرار دادیم و بلااستثنا همه سینما‌های بازسازی شده مخاطبانشان بیش از دو یا سه برابر شده است. چه بسا در بعضی از سینما‌ها در قبل از بازسازی حتی ۱۰ نفر هم در هر سانس مخاطب نداشتند و بعد از بازسازی با ظرفیت تکمیل اکران فیلم داشته‌اند. با توجه به رقبای بخش خصوصی و سطح بالای کیفی سینماهایشان ما مجبور به بازسازی و بهسازی سینما‌های فرسوده هستیم در غیر این صورت سینما‌های ما از لیست انتخاب مخاطبان برای تماشای فیلم حذف خواهد شد.

حوزه هنری در شهر‌های کوچک سینما‌های تعطیل شده را بازسازی می‌کند و آن‌ها را به چرخه فعالیت بازمی‌گرداند، چرا این اتفاق برای سالن‌های قدیمی سینما در تهران رخ نمی‌دهد؟
اتفاقاً آغاز طرح توسعه عمرانی ما از بازسازی سینما بهمن تهران شروع شد. بعد از بازسازی تفاوت میزان مخاطب و میزان فروش نسبت به قبل از بازسازی کاملاً گویای همه چیز است. دومین سینمایی که در این طرح در برنامه‌های بازسازی ما قرار گرفت سینما شاهد بود که واقعاً با شرایط گذشته قابل اکران فیلم نبود. تعدادی از سینما‌های تهران مانند آفریقا و سپیده نیز در دستور کار بازسازی قرار دارند که طبق زمانبندی عملیاتی خواهد شد.

به دنبال خرید و تملک سینما‌های نوستالژیک در تهران نیستید؟
در حال حاضر همه سینما‌هایی که در تهران داریم برای مردم نوستالژیک هستند. در گام اول ارتقای سطح کیفی همین سینما‌ها برای ما در اولویت هستند تا مردم بتوانند در فضایی آرام و با کیفیت فیلم ببینند و در گام بعدی مطمئناً بعد از بررسی‌های میدانی و پس از تصویب هیئت مدیره، سینما‌هایی را که مشکل مالکیتی و حقوقی نداشته باشند، می‌توانیم خریداری یا اگر در اختیار نهاد‌هایی مانند بنیاد شهید، بنیاد جانبازان و کمیته امداد باشند براساس دستور رهبری در اختیار بگیریم.

هم‌اکنون حوزه هنری چند سالن فعال دارد؟
آمار سالن‌های نمایش فیلم حوزه هنری هر سال در حال افزایش است. حوزه هنری تا سال ۱۳۹۸، تعداد ۱۰۳ پرده نمایش داشت که بعد از فازبندی طرح توسعه عمرانی و تأمین زیرساخت‌ها تا پایان آبان ۱۴۰۱ به ۲۲۰ پرده می‌رسد. البته ناگفته نماند که ۸۰ درصد آن‌ها در زمان اوج کرونا بازسازی و در بهترین شرایط خود قرار دارند که از آن جمله می‌توان به پردیس سینمایی عصر جدید گرگان، بهمن شهرکرد، بهمن سنندج، مهر سقز و آزادی بیجار اشاره کرد. این آمار طبق بررسی‌های انجام شده توسط تیم پژوهشی ما نشان داد که در دنیا چنین سابقه‌ای وجود نداشته و ما رکورددار ساخت سالن سینمایی در این شرایط هستیم.

در طرح‌های توسعه سالن‌های سینما تا امروز چند شهر فاقد سالن سینما را دارای سینمای فعال کرده‌اید؟
انرژی اصلی ما در بازسازی سینماها، شهر‌هایی بود که دارای سینما بودند و دلیل آن نیز این بود که سینما‌های مذکور، مخاطب خود را از دست داده و کاملاً ضررده بودند. ما استان‌هایی داشتیم که هر ساله میلیارد‌ها تومان ضرر می‌دادند و هر چقدر که جلوتر می‌رفتیم این ضرر بیشتر می‌شد و در پی آن مخاطبان بیشتری را از دست می‌دادیم، اما از شهر‌های بدون سینما غافل نشدیم و در موازات بازسازی سینما‌های خود در شهر‌های فاقد سینما هم احداث سینما‌های جدید را شروع کردیم. شهر‌هایی مانند سقز، سمنان، یزد، میمه، دزفول، نوشهر، نایسر، بجنورد و تعداد دیگری از شهرها. این نکته را هم اضافه کنم که توسعه و تقویت زیرساخت‌های سینمایی در کشور فقط وظیفه حوزه هنری نیست، بلکه متولیان اصلی دیگری دارد که آن‌ها نیز باید بخشی از این وظیفه مهم را بر عهده بگیرند.

منبع: روزنامه جوان

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *