اخبار بهمن سبز, اخبار پروژه ها, اخبار سینما ها, سایر رسانه‌ها

نوروزی:سالن‌ سازی برای سینما از نان شب واجب‌تر است/ لزوم توجه به الگوی ساخت مجتمع‌های فرهنگی و هنری

مدیر پردیس سینمایی آزادی معتقد است اگرچه سینمای ایران نیازهای جدی دیگری در زمینه تولید و ایجاد تنوع ژانر دارد اما مساله‌ اصلی در حوزه سینما ساخت سالن‌‌های جدید است.

سجاد نوروزی (مدیر پردیس سینمایی آزادی) بر لزوم توجه ویژه‌تر به ساخت مجتمع‌های فرهنگی و هنری و تجهیز سالن‌های سینمایی فعال یا غیرفعال تاکید و بیان کرد: گسترش زیرساخت‌های سینما در حوزه فرهنگ و هنر کشور شاید مساله‌ای است که از نان شب هم واجب‌تر است. اگرچه سینمای ایران نیازهای جدی دیگری در زمینه تولید و ایجاد تنوع ژانر هم دارد اما به موازات این اتفاقات لازم است در حوزه زیر ساخت نیز اتفاقاتی را رقم زند. البته در دو سال اخیر کرونا و شرایط خاص آن از توسعه این امر ممانعت کرد. با این وجود موسسه بهمن سبز و حوزه هنری با سیاست‌های جدید خود برای گسترش سالن‌های سینما و تجهیز آن‌ها و تامین زیرساخت‌ها برای گسترش سالن‌ها و به تبع مخاطبان سینما روند خوبی را در پیش گرفته است که با قوت ادامه خواهد داشت.

وی درباره تاثیر عملکرد سالن داری و سینماسازی بر افزایش مخاطبان جشنواره فیلم فجر که چهلمین دوره آن در آستانه برگزاری است، توضیح داد: در مقایسه سرانه فروش و تعداد مخاطبان سینمای ایران با کشورهای دیگر و حتی کشورهای همجوار مثل ترکیه متوجه می‌شویم که فقدان سالن به ویژه در برخی از مناطق کشور بسیار جدی است. جبران آن نیازمند عزم همگانی است تا زیرساخت‌ها در حد و اندازه نام سینمای ایران گسترش یابد.

نوروزی خاطر نشان کرد: هرچه این روند ادامه یابد، سینما بیشتر در خدمت محتوا و توسعه سبد اوقات فراغت مردم قرار می‌گیرد و قطعا بهتر است تا سرمایه‌ها در جای دیگری مصروف نشود. در واقع ساخت‌وساز مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و هنری که اوقات فراغت مردم را پر می‌کنند اتفاق بزرگ و خوبی است و امیدوارم همت بهمن سبز بر این امر با قوت ادامه یابد.

وی در پاسخ به این سوال که امر ساخت پردیس‌های تجاری و سینمایی در سال‌های اخیر چقدر نتیجه‌بخش بوده است، عنوان کرد: به نظرم ما باید بیشتر به فکر ساخت مجتمع‌های فرهنگی و هنری باشیم و این نکته را نیز در نظر بگیریم که همراهی سینما با فضای تجاری معایب و محسناتی به طور همزمان دارد که هیچ کدام از آن‌ها هم مطلق نیست و نمی‌توان درباره‌اش قضاوت کرد اما اگر بخواهیم به طور فنی نگاه کنیم، باید در مدل توسعه خود، به الگوی مجتمع‌های فرهنگی و هنری برسیم که در آن‌ها علاوه بر سینما، سایر رشته‌های هنری و مراکز مرتبط نیز جایی داشته باشند، برای مثال فروشگاهی فرهنگی برای کودکان و نوجوانان، فضایی خانوادگی، گالری و… را با هم فراهم کند. این که در فضاهای تجاری، پردیس‌های سینمایی احداث شود، محاسن و معایبی دارد اما ایده‌آل این است که به تدریج به سمت مجتمع‌های فرهنگی و هنری برویم.

 

منبع: ایلنا

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *