اخبار بهمن سبز, اخبار سینما ها, اخبار فیلم ها

نگاهی بر آنچه در فجر چهلم گذشت/ حضور پررنگ بهمن سبز

سینمای ایران دو سال سخت را پشت سر گذاشت تا امروز بتواند اندکی نفس بکشد.

دوسالی که به واسطه شیوع کرونا، بیشتر روزهای یک سالش سالن‌های سینمایی بسته بودند و یک سال بعدی نیز با حضور اندک مخاطبان سالن‌ها به حیات خود ادامه دادند. برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۴۰۰ در شرایطی که دو سال از شیوع بیماری کرونا در کشور می‌گذشت، بار دیگر با اما و اگرهای بسیار در نحوه و اساس اجرا روبرو بود. چرا که قرار بود چهلمین سال برگزاری جشنواره در دولت جدید برسر کار آمده، برگزار شود  و هم این که شرایط کرونا هرچند که به نسبت سال گذشته آرام‌تر بود و اغلب جمعیت نیز واکسینه شده بودند، اما همچنان با ورود پیک ششم به کشور، ریسک محسوب می‌شد. موسسه «بهمن سبز» حوزه هنری به عنوان نهاد فرهنگی دغدغه‌مند طی دو سال اخیر با پیگیری و طرح مطالبات سینماداران در سطوح مختلف برای بازگشایی و احیای چرخه سینماها تلاش بسیاری کرد و علیرغم تعطیلی سینماهای بخش خصوصی در ایام کرونا و پس از آن کوشش کرد تا این هنر زنده بماند.

در واقع «بهمن سبز» با اکران آثاری چون «دیدن این فیلم جرم است»،«مدیترانه»،«تک تیرانداز» در دورانی که کمتر سینمایی باز بود و اغلب پخش‌کنندگان نیز حاضر به ریسک پخش و اکران فیلم نبودند، با اقدامی جسورانه تنور سینماها را داغ کرد و پس از آن نیز با پخش آثار پرمخاطبی همچون«پوست»،«آتابای»،«صحنه زنی» و «مرد نقره‌ای» ۴۰۶هزار و ۱۷۵ نفر را به سالن‌های سینما آورد. در ادامه نیز همزمان با پایان دی ماه سینماهای «بهمن سبز» از اعلام آمادگی خود برای میزبانی در جشنواره و اجرای پروتکل‌های بهداشتی مطابق ایام پیشین خبر دادند.

میزبانی در فجر با ۲۵ سالن

همزمان با برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر موسسه «بهمن سبز»در تهران و ۱۶ استان چون زنجان، سنندج، کرمانشاه، مشهد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، مازندران، قزوین، همدان، اصفهان، آذربایجان شرقی و گرگان در مجموع با ۲۵ سالن در این دور از جشنواره حضور یافتند.

علاوه بر این «بهمن سبز» با ارتقا دادن تجهیزات فنی سالن‌های سینمایی در بخش صوت و تصویر تلاش کرد تا آثار به نمایش درآمده در جشنواره فیلم فجر با کیفیت مطلوب در اختیار علاقمندان قرار گیرد که از جمله آن می‌توان به سینما بهمن قزوین اشاره کرد که پیش از آغاز جشنواره فیلم فجر، سیستم نمایش آن به بروزترین سیستم پخش فیلم مجهز شد.

اتفاقی که هرسال با شور و شعف وصف ناپذیری برگزار شده و مخاطبان خود را دارد، امسال نیز به واسطه پیک ششم کرونا با ۵۰ درصد ظرفیت خود میزبان مخاطبان هنردوست قرار گرفت تا در فجر چهلم  بتواند آثار را با کیفیت هرچه بهتر در معرض دید قرار دهد.

از سویی با مذاکرات و انعقاد قرارداد با دبیرخانه جشنواره چهلم فیلم فجر، ۱۶ فیلم از مجموع ۲۲ فیلم حاضر در بخش رقابتی سودای سیمرغ جشنواره در شهرستان‌ها به نمایش درآمدند. همچنین تلاش برای حفظ حقوق و سهم سینماها از فروش در استان‌ها طرف قرارداد با جشنواره از جمله فعالیت‌های امسال بود.

برای جشنواره امسال، کمتر کسی تصور می‌کرد که با شروع موج ششم کرونا و ظرفیت ۷۰درصدی سینماها در تهران، میزان استقبال تا این اندازه باشد.

کل فیلم‌ها چقدر فروختند؟

۲۲ فیلم حاضر در جشنواره امسال،طبق آمار ارائه شده ۹ میلیارد و ۷۴۱ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان فروختند. این میزان فروش درنتیجه استقبال ۳۴۲ هزار و ۸۲۸ مخاطب بوده است که آمار نسبتا خوبی محسوب می‌شود.

البته که از این میزان، ۷ میلیارد و ۴۲۴ میلیون و ۷۵۵ میلیون آن متعلق به تهران و مابقی متعلق به دیگر استان‌های کشور است.

تعداد مخاطبان تهرانی، ۲۵۰ هزار و ۷۳۴ نفر است که نشان می‌دهد مخاطبان استان‌های دیگر، بسیار پایین و در اندازه‌های ۹۲ هزار نفر بوده است.

پرفروش‌ترین فیلم‌های این دوره جشنواره

برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، در این دوره، رقابت بسیار تنگاتنگی میان ۶ فیلم نخست شکل گرفته بود.

پرفروش‌ترین فیلم این دوره جشنواره، «ملاقات خصوصی» بود که با ۲۹ هزار و ۵۸۶ بلیت، ۸۱۸ میلیون و ۶۲۵ هزارتومان فروش کرد.

رتبه دوم پرفروش‌ترین فیلم این دوره، به «مرد بازنده» می‌رسد که حدود ۳ میلیون کمتر از ملاقات خصوصی فروخت. فیلم محمدحسین مهدویان موفق شد با ۲۹ هزار و ۴۳۳ بلیت، ۸۱۴ میلیون و ۲۰ هزارتومان فروش داشته باشد.

«شادروان» محصول حوزه هنری توانست با ۲۶ هزار و ۷۳۵ بلیت، فروش معادل ۷۴۵ میلیون و ۱۲۵ هزارتومان را کسب کند و در رتبه سوم بنشیند.

چهارمین فیلم پرفروش جشنواره چهلم هم «خائن‌کشی» بود که موفق شد با ۲۶ هزار و ۸۹ بلیت، ۷۳۰ میلیون و ۶۸۰ هزارتومان فروش در گیشه را تجربه کند.

«علف‌زار» تنها ۸ میلیون کمتر از خائن‌کشی فروخت و در رده پنجم فروش قرار گرفت. فیلم کاظم دانشی با ۲۵ هزار و ۸۲۱ بلیت، فروشی معادل ۷۲۲ میلیون و ۷۴۵ هزارتومان را به دست آورد.

سهم حوزه هنری از میزان جوایز

سازمان سینمایی سوره حوزه هنری، در چهلمین جشنواره فیلم فجر با چهار اثر در این دوره از جشنواره حضور یافت و با ۱۸ نامزدی برای چهار فیلم در نهایت پنج سیمرغ و یک دیپلم افتخار را از آن خود کرد.

در این دوره از جشنواره، فیلم‌های «هناس»،«ضد»،«شادروان» و «دسته دختران» از محصولات حوزه هنری به مسابقه سینمای ایران راه یافتند و با ۱۸ اثر دیگر به رقابت پرداختند که ماحصل آن ۱۸ نامزدی در بخش‌های مختلفی چون صداگذاری،صدابرداری، چهره‌پردازی، بازیگری و … بود.

از این میان فیلم «دسته دختران» ساخته منیرقیدی که تنها فیلمساز زن حاضر در جشنواره چهلم بود در هفت رشته، «ضد» ساخته امیرعباس ربیعی در هفت رشته،«هناس» ساخته حسین دارابی در یک رشته و فیلم «شادروان» ساخته حسین نمازی نیز در سه رشته نامزد دریافت جوایز بودند که در نهایت فیلم «ضد» با دو جایزه بهترین نقش مکمل مرد برای نادر سلیمانی و بهترین طراحی صحنه برای محمدرضا شجاعی، فیلم «دسته دختران» با دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل زن برای فرشته حسینی و بهترین جلوه‌های ویژه بصری حسن نجفی و امیر ولی خانی، فیلم«شادروان» با سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی امید گلزاده این دوره از جشنواره را ترک کردند.

اما در این شب یک سیمرغ دیگر نیز برای موسسه پخش بهمن سبز به ارمغان آمد، سیمرغ بلورین بهترین تیزر برای فیلم‌های «تک تیرانداز» و «صحنه‌زنی»  که در بخش اقلام و مواد تبلیغی به امید میرزایی تعلق گرفت. پخش هر دو فیلم برعهده موسسه بهمن سبز بود.

علاوه بر این در بخش جوایز تجلی اراده ملی نیز فیلم «دسته دختران» جایزه ویژه بنیاد شهید و امور ایثارگران  و مریلا زارعی برای حضور در  فیلم «هناس» جایزه ویژه امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را از آن خود کردند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *